KÖPVILLKOR

 

 

Viking Toys AB ingår inte avtal med minderåriga utan målsmans godkännande. Nedan följer övriga köp- och leveransvillkor som Viking Toys AB tillämpar.

 

  • Kontaktuppgifter

    E-postadress: support@vikingtoys.se.
    Adress: Viking Toys AB, Ramsågsgatan 3, S-385 34 Torsås.
    Organisationsnummer 556305-8352.

  • Beställning

    När du har slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress. Är det något fel i orderbekräftelsen ber vi dig att omedelbart kontakta oss via e-post på support@vikingtoys.se.

    FÖRETAGSKUNDER

    Minsta ordervärde för:

    Sverige: 2.500 SEK.

    Norge: 2.500 NOK.

    Danmark: 2.000 DKK.

  • Leveranser

    PRIVATKUNDER

    Inom Sverige:

    Standardfrakt: Fri frakt när du handlar för minst 499 kr, annars kostar frakten 69 kr. Produkter i lager levereras normalt inom 3-6 arbetsdagar inom Sverige.

    Hemleverans: Du kan också välja att få ditt paket levererat hem till din dörr för 129 kr. Vid hemleverans levereras produkter i lager normalt inom 2-4 arbetsdagar inom Sverige.

    Inom Danmark, Norge och övriga delar av Europa:

    Standardfrakt: Fri frakt när du handlar för minst 150 euro, annars kostar frakten 24,90 euro. Produkter i lager skickas normalt inom 2-3 arbetsdagar från lagret i Sverige.

    När vi skickar din order från lagret så kommer du att få ett e-postmeddelande som talar om att din order är skickad.

     

    FÖRETAGSKUNDER

    Inom Sverige:

    Standardfrakt: Fri frakt när du handlar för minst 4.000 kr, annars kostar frakten 270 kr. Produkter i lager levereras enligt Emotion Logistics AB leveransvillkor.

    Inom Norge:

    Standardfrakt: Fri frakt när du handlar för minst 4.000 NOK, annars kostar frakten 900 NOK. Produkter i lager levereras enligt Emotion Logistics AB leveransvillkor.

    Inom Danmark:

    Standardfrakt: Fri frakt när du handlar för minst 3.000 DKK, annars kostar frakten 600 DKK. Produkter i lager levereras enligt Emotion Logistics AB leveransvillkor.

  • Transportansvar

    Vi tar ansvar för varor som skadas under leverans till dig. Det är viktigt att du direkt tar en bild på det skadade godset när du mottagit paketet och reklamerar det direkt till postombudet. Du kan även kontakta oss så hjälper vi dig att få ersättning för den skadade varan. Vi tar även ansvar för varor som kommer bort när vi levererat dem från vårt lager till dig eller fram till ditt postombud.
  • Outlösta paket

    För varor som du som kund inte löser ut debiterar vi en kostnad för frakt, returfrakt och hantering på totalt:

    69 kr inom Sverige.

    9,90 euro från Danmark och Norge.

    19,90 euro från övriga delar av Europa.

  • Ångerrätt

    Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt. Returer sker på din egen bekostnad utom om varan är defekt eller om vi har packat fel. Kostnaden är 69 kr. Returer ska skickas som brev eller paket. Vid byten betalar vi den nya frakten från oss till dig.

    Vid nyttjande av din ångerrätt:
    Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss via e-post på support@vikingtoys.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt. Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss. Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning. På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

    För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.
  • Reklamation

    Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet. Kontakta oss då via e-post på support@vikingtoys.se. Uppge ditt ordernummer och ta ett kort på produkten. Beskriv även felet och ange namn samt adress. Du kommer sedan att få en returfraktsedel. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer. Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.

    Reklamationsrätten gäller fel som kan kopplas till produktionen av varan och gäller alltså då inte av normalt slitage. En reklamation ska göras så snart som möjligt efter att felet har upptäckts. Efter att vi har mottagit varan så kommer vi att behandla ärendet inom 30 dagar.

    Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning.

    Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se här.
  • Betalning

    När du som privatkund handlar på vikingtoys.se kan du välja mellan direktbetalning, fakturabetalning, delbetalning och kortbetalning. Alla dessa alternativ via Klarna.

    När du som företagskund handlar på vikingtoys.se skickas en faktura från oss via Fortnox.

    När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.

    Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post på support@vikingtoys.se.
  • Ansvarsbegränsning

    Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.

    Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
  • Produkter, priser och övrig information

    Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt. Vi reserverar oss även för eventuella fel i produkt- och prisinformation eller i övrigt på hemsidan. Vid eventuella felaktigheter förbehåller vi oss att korrigera detta i efterhand. Vi förbehåller oss även rätten att annullera felaktiga ordrar.